Sidebar

ولید بن مغیره مخزومی قرشی، از بزرگان و اشراف و سران قریش در مکه، در زمان جاهلیت و از حکام عرب که معاصر با پیغمبر اسلام و از دشمنان و مخالفان سرسخت آن حضرت بود. آیات چندی از قرآن مجید درباره خصومت و دشمنی او با رسول خدا، نازل شده است. وی پیرترین و با نفوذترین شخص در قریش بود که عظمت و فرمانروایی داشت و به او "حکیم عرب" می گفتند.

هرگاه اختلافی در میان قبایل عرب پیش می آمد به او مراجعه می شد و چون شاعری، شعر می گفت اول باید شعر خود را به او عرضه می کرد تا مورد تأیید او واقع شود.

او همراه سایر بزرگان و بت پرستان مکه، چون "ابوجهل" و "عاص بن وائل" همیشه پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را مسخره و به دنبال از بین بردن حضرت بودند و اگرچه ممکن بود که از ته دل ایمانی به بتان و پرستش آنها نداشتند، اما چون بت پرستی منبع درآمد سرشار و سرپوشی برای غارتگری و چپاول و رباخواری آنها و از همه بالاتر، سرگرمی خوبی برای توده مردم بود تا آنها با خیالی راحت و آسوده نقشه های استثمار کننده خود را عملی کنند از این جهت، دائماً آذیت و آزار و تبلیغات وسیعی بر ضد پیغمبر اکرم داشتند.

ولید بن مغیره، عاقل و زیرک و باهوش بود و در آزار و اذیت پیغمبر بیشتر جنبه های طعن و احتجاج و رهبری مخالفان را داشت. (زندگانی حضرت محمد: سید هاشم رسول محلاتی )

پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم در دوران غربت و بی‌یاوری خویش در مکه، یک روز پس از طواف خانه خدا در گوشه مسجد الحرام مشغول خواندن آیاتی از سوره غافر بودند. در آن هنگام، ولید بن مغیره که در فصاحت و بلاغت معروف بود و به «ریحانه قریش» لقب داشت، از آن ‌جا رد ‌شد. جاذبه قرآن کریم او را گرفت. امّا لجاجت او مانع پذیرش کلام خدا شد؛ لذا از کنار حضرت، رد شد و به دیگر مشرکین پیوست و در مورد قرآن جمله‌ای گفت که به تعبیر بزرگان اهل ادب، این جمله در نهایت فصاحت و بلاغت است.

او گفت: «إِنَّ لَهُ لَحَلَاوَةً وَ إِنَّ عَلَیْهِ لَطَلَاوَةً وَ إِنَّ أَعْلَاهُ لَمُثْمِرٌ وَ إِنَّ أَسْفَلَهُ لَمُغْدِقٌ وَ إِنَّهُ لَیَعْلُو وَ لَا یُعْلَى»،[1]؛ «گفتار او شیرینى خاصى دارد، و زیبایى و طراوت مخصوصى، شاخه‏‌هایش پرمیوه، و ریشه‏‌هایش قوى و نیرومند، سخنى است ‌كه از هر سخن دیگر برتر مى‌‏رود و هیچ سخنى بر آن برترى نمى‌‏یابد

مشرکین قریش از تعبیر ولید بن مغیره نسبت به قرآن و اسلام آوردن وی سخت هراسان شدند، لذا با تحریک لجاجت و حماقت او، وی را از تمایل به پیامبر اکرم صلّی ‌الله‌ علیه‌ و آله‌ و‌ سلّم منصرف کردند و به او گفتند: گرچه این قرآن و پیغمبر حق است و کلام قرآن یک واقعیّت است، ولی چگونه می‌توانیم مردم را از ایمان آوردن نسبت به وی باز داریم؟

یکی از رذائل اخلاقی‌که منشأ سقوط و بدبختی در دنیا و آخرت می‌شود، لجاجت و زیربار سخن حق نرفتن است. زیرا شخص لجباز، زیر بار هدایت عقل خود و دیگران نمی‌رود، و به سخن هیچ‌کس توجّه نمی‌کند و صرفاً می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند. در حالی‌که انسان باید در مقابل حقّ، انعطاف پذیر باشد. و متواضعانه آن‌را پذیرا باشد

عده‌ای گفتند: شایعه ‌پراکنی می‌کنیم و می‌گوییم پیامبر دروغگوست. ولی بقیه گفتند: نه! چنین امری امکان پذیر نیست، زیرا او چهل سال با صداقت و امانت‌داری در میان مردم زندگی کرده، چگونه بگوییم دروغ‌گوست؟ بعضی دیگر گفتند: می‌گوییم دیوانه است. ولی باز نظرات مخالف بود، زیرا چگونه به کسی‌که همگان او را به عقل و درایت و زیرکی می‌شناسند، می‌توان چنین نسبتی داد؟

بعد گفتند: می‌گوییم کاهن است و مرتّب شروع به فکر کردن و نظر دادن کردند. قرآن شریف در ادامه می‌فرماید: آن شخص(ولید بن مغیره) فکر کرد، مرتّب فکر کرد و ناگهان با خوشحالی سر بلند کرد و گفت: می‌توانیم بگوییم قرآن سحر است؛ زیرا جاذبه‌اش همه را گرفته، بین خانواده‌‌ها تفرقه انداخته، یکی مسلمان شده و یکی نشده و خلاصه همه را سحر کرده است!

افراد حاضر در جلسه دسته جمعی قبول کردند و گفتند فکر خوبی است. قرآن کریم به زیبایی این واقعه را به تصویر کشیده است و می‌فرماید:

«إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ، فَقُتِلَ كَیْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ قُتِلَ كَیْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ نَظَرَ، ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ، ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَكْبَرَ، فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ یُۆْثَرُ، إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَ»،[المدثر 24،18]؛ «اوست‌كه فكر و اندیشه بدى كرد (كه رسول خدا را به سحر و ساحرى نسبت داد) و خدایش بكشد كه چقدر اندیشه غلطى كرد، باز هم خدایش بكشد كه چه فكر خطایى نمود، پس باز اندیشه كرد، و (به اظهار تنفّر از اسلام) رو ترش كرد و چهره درهم كشید، آن‌گاه روى گردانید و تكبر و نخوت آغاز كرد، و گفت: این (قرآن) به جز سحر و بیان سحرانگیزى كه (از ساحران گذشته) نقل مى‌‏شود هیچ نیست، این آیات گفتار بشرى بیش نیست.»

چرا در این جریان با این‌که آن شخص حلاوت و طراوت و معجره بودن قرآن را درک کرد، ولی در عین حال از پذیرش آن سر باز زد؟

آری! عنصر لجاجت که یکی از رذایل زشت و ناپسند اخلاقی است، باعث این امر شد. زیرا در حالت لجبازی چشمه درونی جان انسان خشک می‌شود و وجود انسان به برهوتی تبدیل می‌گردد که هیچ لاله‌‌ای از دوست داشتن حقیقی و پذیرش حق، در آن نمی‌روید.

به تعبیر مولوی:

«نه ز جان یک چشمه جوشان می‌شود/نه بدان از سبز پوشان می‌شود

نه صدای بانگ مشتاقی در او/نه صفای جرعه آبی در او»

لذا در روایات و بیانات دینی به ‌شدت از آن نکوهش شده است:

1- در حدیثی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله می‏‌خوانیم: «إِیَّاكَ‏ وَ اللَّجَاجَةَ فَإِنَّ أَوَّلَهَا جَهْلٌ وَ آخِرَهَا نَدَامَة»،[2]؛ «از لجاجت‏ بپرهیزید كه آغازش جهل و پایانش پشیمانی است.‏»

2- امیرالمومنین علی علیه السلام در سفارشی به فرزند بزرگوارشان امام مجتبی علیه السلام می‌فرمایند: «إِیَّاكَ‏ أَنْ‏ تَجْمَحَ‏ بِكَ مَطِیَّةُ اللَّجَاج‏»،[3]؛ «حذر کن از این‌که مركب لجاجت، سركشانه تو را به‌سوى مهلكه‌ها برد

عنصر لجاجت که یکی از رذایل زشت و ناپسند اخلاقی است، باعث این امر شد. زیرا در حالت لجبازی چشمه درونی جان انسان خشک می‌شود و وجود انسان به برهوتی تبدیل می‌گردد که هیچ لاله‌‌ای از دوست داشتن حقیقی و پذیرش حق، در آن نمی‌روید

3- و در بیان دیگری می‌فرمایند: «احْذَرِ اللَّجَاجَ‏ تَنْجُ مِنْ كَبْوَتِه‏»،[4]؛ «از لجاجت حذر كن، تا از به زمین خوردن آن رهایى یابى

4- و حضرت در حدیث دیگری می‌فرمایند: «مَن لَجَّ وَ تَمادى فَهُوَ الرّاكِسُ الَّذى رانَ اللّه‏ عَلى قَلبِهِ وَ صارَت دائرَةُ السَّوءِ عَلى رَأسِهِ»،[5]؛ «هر كس لجاجت كند و بر آن پافشارى نماید، او همان بخت برگشته‌اى است‌ كه خداوند بر دلش پرده [غفلت] زده و پیشامدهاى ناگوار بر فراز سرش قرار گرفته است

مرگ ولید بن مغیره

ولیدبن مغیره، در سال اول هجرت پیغمبر اسلام (622 میلادی) بر اثر زخمی که مدتی قبل به استخوان پایش رسیده بود در مکه مرد و هنگامی که به مرگ نزدیک می شد سخت بی تابی می کرد. ابوجهل به او گفت: ای عم، این همه اضطراب چرا؟ گفت من از مرگ نمی ترسم بلکه از آن می ترسم که پسر ابی کبشه (لقب ناسزایی که قریش به پیغمبر داده بودند) در میان مردم مکه ظاهر شود آنوقت ابوسفیان گفت: بیم نداشته باش که من نخواهم گذاشت. (بحارالانوار/211/17/133/19). 

بنابراین یکی از رذائل اخلاقی‌که منشأ سقوط و بدبختی در دنیا و آخرت می‌شود، لجاجت و زیربار سخن حق نرفتن است. زیرا شخص لجباز، زیر بار هدایت عقل خود و دیگران نمی‌رود و به سخن هیچ‌کس توجّه نمی‌کند و صرفاً می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند. در حالی ‌که انسان باید در مقابل حقّ، انعطاف پذیر باشد و متواضعانه آن ‌را پذیرا باشد.

 

پی‌نوشت ها:

[1]. تفسیر نمونه، ج‏25، ص: 22

[2]. تحف العقول،ص14

[3]. نهج البلاغه،نامه31

[4]. بحارالانوار،ج75،ص10

[5]. نهج البلاغه، نامه 58

 

منابع:

سایت رهروان ولایت

سایت حوزه

سایت طهور دانش

 

 

 

 

 

 

 

 


نوشتن دیدگاه


دیدگاه‌ها   

0 #22 quest bars cheap jeramyabercrombie@gmail.com 1398-03-24 09:34
It's awesome to go to see this site and reading the views
of all colleagues about this paragraph, while I am also
zealous of getting know-how.
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #21 ps4 games 2019 victorinadescoteaux@aol.com 1398-03-17 17:42
You're so awesome! I do not suppose I've truly read something like that before.
So nice to find someone with a few original thoughts on this subject.
Really.. many thanks for starting this up. This web site is one thing
that is required on the web, someone with a little originality!
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #20 gamefly free trial rod_lafountain@bigstring.com 1398-03-16 21:50
I was suggested this web site by my cousin. I am not positive whether or not this post is written via him as no one else recognise such certain about my trouble.
You're incredible! Thanks!
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #19 gamefly free trial kristalcotter@gmail.com 1398-03-16 13:44
Why viewers still make use of to read news papers when in this technological globe the whole thing is presented on web?
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #18 gamefly free trial trentwitherspoon@aol.com 1398-03-16 10:07
Hey there! I could have sworn I've been to this site before but after reading through some of the post
I realized it's new to me. Anyhow, I'm definitely delighted I
found it and I'll be book-marking and checking back frequently!
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #17 gamefly free trial karolfriese@gmx.de 1398-03-15 01:12
Hello! I've been reading your web site for a long time now and
finally got the bravery to go ahead and give you a shout out
from Porter Tx! Just wanted to tell you keep up the fantastic
job!
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #16 gamefly free trial phillis.groce@yahoo.de 1398-03-14 04:26
Right here is the right webpage for anyone who wants to find out about this topic.

You know so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa).
You definitely put a brand new spin on a topic which has been written about for many years.
Great stuff, just great!
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #15 gamefly free trial damien.mckillop@gmail.com 1398-03-13 19:49
Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just
wondering if you get a lot of spam responses? If so how do you
prevent it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately
it's driving me insane so any support is very much appreciated.
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #14 gamefly free trial kimberhowitt@gmail.com 1398-03-13 08:18
Spot on with this write-up, I really feel this web
site needs a great deal more attention. I'll probably be back again to see
more, thanks for the info!
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

0 #13 gamefly free trial evanhammond@freenet.de 1398-03-12 03:58
For latest news you have to go to see the web and on web I found this web page as a most excellent site for newest
updates.
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

حدیث

حضرت علی علیه السلام اَلْخَيْرُ لا يَفْنى؛ كار خير هرگز فانى نمى شود. شرح غررالحكم: ج 1، ص 229

ورود کاربر

  1. مجلات قرآنی
  2. تدبر در کلام وحی
پژوهشهای قرآن و حدیث

پژوهشهای قرآن و حدیث

مجله پژوهش های قرآن و حدیث دارای رتبه علمی -...
قرآن وحدیث

قرآن وحدیث

اين نشريه از انتشارات انجمن علوم قرآن و حدیث...
فصلنامه پژوهش‌هاى قرآنى

فصلنامه پژوهش‌هاى قرآنى

فصلنامة «پژوهش‌هاى قرآنى» نشريه‌اى تخصصى در...
فصلنامه پیام جاویدان

فصلنامه پیام جاویدان

فصلنامه پیام جاویدان »پيام جاويدان» به صورت...
شناخت چهره واقعی منافقین

شناخت چهره واقعی منافقین

فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَر...
اولی الامر کیست؟

اولی الامر کیست؟

سوره نساء آیه شریفه: ۵۹ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ...
ماهیت واقعی مشرکین وکفار

ماهیت واقعی مشرکین وکفار

آیه ششم سوره مبارکه بقره: إِنَّ الَّذینَ کَف...
جانشینان پیامبر(ص)

جانشینان پیامبر(ص)

سوره نساء آیه شریفه: ۵۹ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ...

پیوند ها