Sidebar

 

سرزمين پهناور عربستان در روزگار پيش از اسلام پناهگاه همسايگانى بود كه از ستم حاكمان خود به دنبال نقطه امنى مى گشتند، شهر مدينه و چند آبادى اطرافش يهوديانى را در خود جاى داده بود كه از سرزمينهاى شام وفلسطين به آنجا كوچ كرده بودند. اين ميهمانان ناخوانده با عربهايى كه از يمن به اين شهر آمدند، پيوسته در نزاع بودند. از آنجا كه يهوديان اهل كتاب بودند و افراد باسواد درميان آنها كم نبود، نسبت به اعراب برترى فرهنگى داشتند و چون اهل كار وتلاش بوده، به امور اقتصادى نيز وارد بودند، وضع مادّى آنان نيز از اعراب بهتر بود .

سرزمين پهناور عربستان در روزگار پيش از اسلام پناهگاه همسايگانى بود كه از ستم حاكمان خود به دنبال نقطه امنى مى‏ گشتند، شهر مدينه و چند آبادى اطرافش يهوديانى را در خود جاى داده بود كه از سرزمينهاى شام وفلسطين به آنجا كوچ كرده بودند. اين ميهمانان ناخوانده با عربهايى كه از يمن به اين شهر آمدند، پيوسته در نزاع بودند. از آنجا كه يهوديان اهل كتاب بودند و افراد باسواد درميان آنها كم نبود، نسبت به اعراب برترى فرهنگى داشتند و چون اهل كار وتلاش بوده، به امور اقتصادى نيز وارد بودند، وضع مادّى آنان نيز از اعراب بهتر بود .

شكست مشركان در نبرد بدر و كشته شدن هفتاد نفر از سران و دلاورانشان و نيز اسير شدن هفتاد نفر ديگر، بزرگترين و ذلت بارترين شكستى بود كه قريش در طول حيات سياسى خود از اسلام خورد. اين شكست علاوه بر زيانهاى جانى و مالى كه براى قريش در بر داشت، سيادت و سرورى اورا در منطقه زير سؤال برد و بينى كبر و غرورش را بر خاك ماليد. از اين رو طبيعى بود كه سران باقيمانده قريش به فكر چاره جويى و اعاده حيثيت سياسى بر باد رفته خود بر آيند.

مشركان مكه با همدستى ديگر بت پرستان جزيرة العرب و به تحريك يهوديان با سپاهى به استعداد ده هزار نفر، براى برانداختن حكومت اسلامى راهى شهر مدينه شدند.

هجرت رسول اكرم (ص) به مدينه و تأسيس نظام حكومتى اسلام، از مهمترين و برجسته‏ ترين فرازهاى تاريخ اسلام در عصر رسالت است. رسول اكرم (ص) موفق شد در پرتو اين هجرت با بركت مناسب ترين موقعيت نظامى را- در مقايسه با گذشته- براى مسلمانان فراهم آورد. سريه‏ ها و غزوه‏ هاى پيش از بدر گام هاى نخستينى بود كه در اين راستا برداشته شد، ولى اين مقدار كافى نبود؛ زيرا هرچند مشركان با مانورهاى نظامى پيامبر پيش از بدر از موقعيت جديد مسلمانان در بر خورد با آنان تا حدودى آگاه شده بودند، ولى گمان نمى‏ كردند مسلمانان توانايى آن را داشته باشند كه در يك نبرد رو در رو به مقابله با آنان بپردازند و به پيروزى برسند.

حدیث

امام حسن (سلام الله علیه) : مَن عَرَفَ اللَّهَ أحَبَّهُ. هر كس خدا را بشناسد، دوستش بدارد. دوستی در قرآن وحدیث: ص414 – ح 963

ورود کاربر

  1. مجلات قرآنی
  2. تدبر در کلام وحی
پژوهشهای قرآن و حدیث

پژوهشهای قرآن و حدیث

مجله پژوهش های قرآن و حدیث دارای رتبه علمی -...
قرآن وحدیث

قرآن وحدیث

اين نشريه از انتشارات انجمن علوم قرآن و حدیث...
فصلنامه پژوهش‌هاى قرآنى

فصلنامه پژوهش‌هاى قرآنى

فصلنامة «پژوهش‌هاى قرآنى» نشريه‌اى تخصصى در...
فصلنامه پیام جاویدان

فصلنامه پیام جاویدان

فصلنامه پیام جاویدان »پيام جاويدان» به صورت...
شناخت چهره واقعی منافقین

شناخت چهره واقعی منافقین

فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَر...
اولی الامر کیست؟

اولی الامر کیست؟

سوره نساء آیه شریفه: ۵۹ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ...
ماهیت واقعی مشرکین وکفار

ماهیت واقعی مشرکین وکفار

آیه ششم سوره مبارکه بقره: إِنَّ الَّذینَ کَف...
جانشینان پیامبر(ص)

جانشینان پیامبر(ص)

سوره نساء آیه شریفه: ۵۹ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ...

پیوند ها