Sidebar

پايه‏ گذار مكتب «لذت‏گرايى»- به‏عنوان يك‏مكتب رسمى اخلاقى- اپيكور (411- 341 ق. م) است. اما پيش از وى، يكى از شاگردان سقراط، به‏نام آريستيپوس، در باب خوشى و سعادت برخلاف نظر استادش- كه سعادت را در تحصيل دانش مى‏ديد- اعلام كرد كه خوشى حقيقى و سعادت واقعى در ادراك لذّت است.

ارسطو يكى از حكيمان معروف يونان باستان است كه انديشه‏ ها و افكار او تأثير بسيارى بر فلاسفه و علماى پس از او داشته است. برخى از علماى اسلامى در اخلاقيات از آراء و انديشه‏ هاى ارسطو استفاده كرده و طرح اخلاقى وى را مبناى بحث‏هاى اخلاقى خود قرار داده‏اند.

در اين درس، با نظريه «اعتدال» ارسطو در اخلاقيات آشنا مى ‏شويم و كيفيت تأثيرپذيرى اخلاق اسلامى را ازاين نظريه بيان مى‏كنيم و در نهايت، نقد و اشكالاتى را كه بر نظريه «اعتدال» وارد است، ذكر مى‏ نماييم.

شكى نيست كه انسان، عاشق زيبايى است. از اين رو، روان‏شناسان يكى از كشش‏هاى فطرى انسان را ميل به زيبايى مى‏دانند. هيچ‏كس نيست كه از زشتى خوشش بيايد و از زيبايى متنفر باشد. البته در اين‏كه زيبايى چيست و چند قسم است و مصاديق آن كدام است، بين افراد و اقوام اختلاف نظر وجود دارد، اما اصل زيبايى مطلوب همگان است. يكى از اقسام زيبايى، زيبايى اخلاقى است كه در اين درس، به بررسى آن مى‏پردازيم و ديدگاه اسلام را در اين زمينه تبيين مى‏كنيم.

امروزه در مغرب زمين، عنايت خاصى نسبت به «عواطف و احساسات عاطفى» و «محبت و دوستى» پيدا شده است و برخى از مكاتب اخلاقى، پايه اخلاق را عاطفه مى‏دانند و معتقدند كه اگر آدميان را تنها براساس عاطفه تربيت كنيم و عواطف بالقوّه وجود انسان‏ها را بالفعل كنيم، جامعه آرمانى تحقق پيدا خواهد كرد و رفتارهاى اخلاقى مطلوب را از همگان مشاهده خواهيم كرد. مدعاى اينان اين است كه براى پرورش اخلاقى فرد و جامعه، نيازى به دين نيست، بلكه عاطفه مى‏تواند جايگزين دين شود، نيازهاى اخلاقى را تأمين نمايد و مردم را متخلّق به اخلاق انسانى سازد. در اين درس، بيان بررسى جنبه‏هايى از بحث عاطفه از ديدگاه اسلام مى ‏پردازيم.

بحث «وجدان» از مباحث مهم روان‏شناسى، انسان‏شناسى و فلسفه اخلاق است. اهميت اين بحث از آن جهت است كه هم متفكران دينى به آن پرداخته‏اند و هم فيلسوفان و روان‏شناسان غير الهى از آن سخن گفته‏اند. اين ضرب‏المثل در بين همه اقوام و ملل معروف است: «وجدان تنها محكمه‏اى است كه احتياج به قاضى ندارد.» در اين درس، به بررسى تعريف و ماهيت وجدان مى‏پردازيم.

حدیث

حضرت مهدی (علیه السلام) ما أرْغَمُ أنْفُ الشَيْطانَ بِشَىءٍ مِثْلَ الصَّلاةِ، فَصَلِّها وَ أرْ غَمْ أنْفَ الشَّيْطانَ؛ با هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان به خاك ماليده نمى شود پس نماز را به پادار و بينى شيطان را به خاك بمال. بحارالانوار، ج 53، ص 182

ورود کاربر

  1. مجلات قرآنی
  2. تدبر در کلام وحی
پژوهشهای قرآن و حدیث

پژوهشهای قرآن و حدیث

مجله پژوهش های قرآن و حدیث دارای رتبه علمی -...
قرآن وحدیث

قرآن وحدیث

اين نشريه از انتشارات انجمن علوم قرآن و حدیث...
فصلنامه پژوهش‌هاى قرآنى

فصلنامه پژوهش‌هاى قرآنى

فصلنامة «پژوهش‌هاى قرآنى» نشريه‌اى تخصصى در...
فصلنامه پیام جاویدان

فصلنامه پیام جاویدان

فصلنامه پیام جاویدان »پيام جاويدان» به صورت...
شناخت چهره واقعی منافقین

شناخت چهره واقعی منافقین

فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَر...
اولی الامر کیست؟

اولی الامر کیست؟

سوره نساء آیه شریفه: ۵۹ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ...
ماهیت واقعی مشرکین وکفار

ماهیت واقعی مشرکین وکفار

آیه ششم سوره مبارکه بقره: إِنَّ الَّذینَ کَف...
جانشینان پیامبر(ص)

جانشینان پیامبر(ص)

سوره نساء آیه شریفه: ۵۹ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ...

پیوند ها